Update ECTAA în cazul falimentului MALEV

29
Ian
2014

Din ianuarie 2012, nu s-au realizat progrese semnificative în cazul Malev, în ciuda semnării inițiale a unui memorandum de înțelegere între IATA și lichidatorul Malev. IATA dorește să-și protejeze propriile interese, cele ale ICH ( casa de compensare IATA ) și, de asemenea, interesele agenților, astfel că este îngrijorată cu privire la posibilitatea inițierii unor acțiuni în instanță, de către agențiile de voiaj și asociațiile din care fac parte(a se vedea, de exemplu, cazul Franței ), pentru a obține rambursarea sumelor de bani datorate clienților.

Lichidatorul Malev a contactat IATA în data de 7 ianuarie 2014, susținând că nu a avut cunoștință despre procedurile legale inițiate de agențiile de voiaj din Ucraina și Franța, și nici despre plata sumelor care rezultă din aceste proceduri, susținând că IATA nu avea dreptul de a transfera nici o parte din suma reținută, aferentă conturilor Malev, întrucât nu este beneficiarul fondurilor, și nu are dreptul de a dispune asupra sumelor.

Mai mult decât atât, lichidatorul a confirmat faptul că Malev este gata să ia parte la procedura de reconciliere, cu implicarea IATA și Vnesheconmbank ( VEB ), în scopul de a găsi o soluție satisfăcătoare. IATA și-a exprimat dezamăgirea cu privire la excluderea agențiilor de turism din procedura de reconciliere, declarând că nu va fi posibil să se ajungă la un acord fără implicarea acestora și a explicat că sumele plătite au fost rezultatul procedurii judiciare începute în Franța și Ucraina. Mai mult, a susținut că nu se afla sub nici o obligație de a risca acuzația de sfidare pentru păstra în continuare fondurile în numele. Datoria Malev către IATA este în prezent de 5 milioane de dolari.

Cazul Malev este ilustrativ pentru necesitatea absolută a crearii unui mecanism de garantare pentru pasageri, în cazul falimentului unei companii aeriene. Negocierile dintre IATA, Malev, VEB și reprezentanții sectorului agențiilor de voiaj vor fi de lunga durată, astfel că unul dintre scenariile posibile este că IATA va transfera fondurile reținute la lichidator, urmând ca agențiile de turism sa fie nevoite să negocieze direct cu lichidatorul. În acest context, ECTAA sprijină posibilitatea ca membrii să ia în calcul inițierea unor proceduri judiciare îndreptate împotriva IATA, la nivel național, cu implicarea agențiilor de voiaj.

Pentru mai multe informații, vă rugăm consultați anexele.

Anexa 1: Scrisoarea din 7 ianuarie 2014, din partea lichidatorului Malev

Anexa 2: Scrisoarea din 22 ianuarie 2014, din partea lui John Middleton, Senior Legal Counsel IATA

Anexa 3 : Situatia conturilor Malev

Alexandra Arsene
Consilier

Răspunde