Drepturile călătorilor cu mobilitate redusă
Transport aerian
Chiar dacă aveţi probleme de mobilitate puteţi călători cu avionul, ca şi ceilalţi pasageri.
Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la decolare, la aterizare, pe durata zborului, în aeroporturi.
Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, contactaţi compania aeriană, vânzătorul de bilete sau agenția de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie. Veți putea primi și informații cu privire la utilizarea scaunului cu rotile sau a dispozitivului cu ajutorul căruia vă deplasați și, dacă este cazul, la bateriile acestuia.
Operatorii nu vă pot refuza îmbarcarea pe motiv de mobilitate redusă, decât în cazul în care aeronava este prea mică sau din motive de securitate.
În schimb, companiile aeriene nu sunt obligate să vă ajute să luaţi masa sau să vă luaţi medicamentele pe durata zborului. Dacă aveţi nevoie de astfel de sprijin, de exemplu pe durata unui zbor mai lung, operatorul vă poate cere să dispuneţi de un însoţitor.
Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor aeroportuare sau companiei aeriane.
În situaţia în care răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi organismul naţional competent din ţara în care a intervenit incidentul.
Transport feroviar
Chiar dacă aveţi probleme de mobilitate puteţi călători cu trenul, ca şi ceilalţi pasageri. De asemenea, compania feroviară trebuie să vă faciliteze accesul la informaţii privind accesibilitatea trenurilor.
Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la urcarea şi la coborârea din tren, la schimbarea trenurilor, pe durata călătoriei şi în gări.
Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, contactaţi compania feroviară, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie.
Nu vi se poate refuza îmbarcarea pe motiv de mobilitate redusă, decât dacă acest lucru este strict necesar pentru respectarea regulilor de acces ale companiei.
Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor feroviare sau companiei responsabile.
În situaţia în care răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi organismul naţional competent din ţara în care a intervenit incidentul.
Tările din UE pot excepta anumite trenuri de la respectarea acestor cerinţe, respectiv trenurile interne care se deplasează doar pe teritoriul naţional şi trenurile internaţionale care îşi încep sau îşi finalizează călătoria într-o ţară din afara UE.
Pentru informaţii suplimentare pe această temă contactaţi organismele naţionale competente.
Transport cu autobuzul şi autocarul
Chiar dacă aveţi probleme de mobilitate puteţi călători cu autocarul şi autobuzul, ca şi ceilalţi pasageri.
Nu vi se poate interzice să cumpăraţi un bilet, să faceţi o rezervare sau să vă urcaţi într-un mijloc de transport pe motiv de mobilitate redusă – decât dacă acest lucru este strict necesar pentru respectarea cerinţelor legale în materie de sănătate şi siguranţă sau dacă infrastructura nu vă poate garanta un transport sigur.
În cazul călătoriilor pe distanţe lungi (peste 250 de km):
- compania trebuie să îi permită unei persoane desemnate de dumneavoastră să vă însoţească în călătorie gratuit – dacă acest lucru rezolvă problemele de siguranţă şi securitate care, în caz contrar, v-ar împiedica să călătoriţi
- aveţi dreptul la asistenţă în cadrul terminalelor desemnate şi la urcarea şi coborârea din autobuz sau autocar.
Asistenţa este disponibilă gratuit însă, pentru a fi siguri că beneficiaţi de ea, trebuie să contactaţi compania, vânzătorul de bilete sau agenția de turism cu cel puţin 36 de ore înainte de începerea călătoriei pentru a preciza de ce tip de asistenţă aveţi nevoie.
Operatorul sau administratorul terminalului vă poate cere să vă prezentaţi într-un loc desemnat cu cel mult o oră înainte de plecare.
Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor sau companiei responsabile.
În situaţia în care răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi organismul naţional competent din ţara în care a intervenit incidentul.
Transport naval
Chiar dacă aveţi probleme de mobilitate puteţi călători cu vaporul, ca şi ceilalţi pasageri.
Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la urcarea şi la coborârea de pe vapor, la schimbarea vaporului, la bord şi în porturi.
Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, contactaţi transportatorul, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie.
Chiar şi în cazul în care nu faceţi acest lucru, transportatorul şi operatorul terminalului trebuie să facă tot posibilul pentru a vă ajuta la îmbarcare, la coborâre şi pe durata călătoriei.
Dacă aveţi nevoi speciale în ceea ce priveşte cazarea, instalarea, asistenţa sau dacă trebuie să transportaţi un anumit echipament medical, informaţi vânzătorul de bilete în momentul în care faceţi rezervarea.
Transportatorii vă pot cere să aveţi un însoţitor, dacă acest lucru este necesar din motive care ţin de siguranţă, de configuraţia vaporului sau de infrastructura portuară.
Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor portuare sau transportatorului responsabil.
În situaţia în care răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi organismul naţional competent din ţara în care a intervenit incidentul.
Legislaţia UE
Sursa: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/index_ro.htm
Ultima verificare : 24/01/2019