Întrebări frecvente

De ce să apelez la un agent de turism/agenție de turism pentru călătoriile mele?

Planificarea din timp este condiția de bază pentru o călătorie sau o vacanță reușită! Alegerea variantei optime pentru fiecare turist, chiar în condițiile unei abundențe de informații, este adesea consumatoare de timp și poate fi înșelătoare. Agentul tău de turism face mult mai mult decât să îți găsească cel mai bun mod de a ajunge la destinație. Vezi ce au de spus despre asta cunoștiințele tale care folosesc în mod curent consultanța acordată de un agent de turism.

Ce avantaje are un client al unei agenții de turism pentru călătoriile sale

Cel mai bun raport preț/calitate! Agenția de turism formează în timp relații speciale cu furnizorii de servicii turistice, are acces la sisteme performante de rezervări. Astfel agentul de turism are cea mai bună informație despre cum să obțină cea mai bună ofertă. Costuri mai mici obțineți cu ofertele în perioadele de discounturi ”early booking”, prețuri speciale, reduceri la hotel și prin sfaturi de călătorie.  Vezi ce au de spus despre asta cunoștiințele tale care folosesc în mod curent consultanța acordată de un agent de turism!

Agenția te reprezentă în fața furnizorului de servicii turistice!  Agenția ta de turism îți protejează calitatea serviciilor de care beneficiezi. Agențiile de turism membre ANAT au aderat la un cod de etică și sunt deosebit de atente la detaliile vacanței tale. Permanent, ANAT îndrumă turiștii referitor la drepturile lor de consumator.

Aproape de tine! Agențiile de turism membre ANAT sunt prezente în toate locațiile principale din țară și oferă servicii turistice de pe întregul glob.

Cum aleg agenția mea de turism?

La fel cum îți alegi medicul sau avocatul. Cere sfatul prietenilor și rudelor ce au un agent de turism care le-a câștigat încrederea.

Pentru că preferințele de călătorie ale fiecăruia se bazează pe dorințele personale și stilul de viață poți vizita mai multe agenții ca să vezi care ți se potrivește.

Îți poți face o impresie  chiar și după aspectul biroului și dorința agentului de turism de a te asculta și de ați răspunde la întrebări.  Cei mai buni agenți de turism caută să stabilească o relație pe termen lung și nu doar să facă o vânzare.

Cui mă adresez pentru a recupera contravaloarea unui zbor anulat din cauza intrării în faliment a unei companii aeriene ?

În cazul în care ați achiziționat bilete de avion pentru o linie aeriană care a depus actele de procedură pentru insolvență, puteți fi în situația riscantă de pierdere a banilor și imposibilitate de călătorie. Dacă nu ați plătit încă biletele, este recomandat să nu o faceți.

În cazul în care o companie intră în insolvență înainte de călătorie și ați plătit deja prin card de credit, puteți deschide o cerere către Banca emitentă care se va ocupa de soluționarea problemei. Se va solicita o restituire a sumei pe baza “serviciilor nerespectate”.

Dacă biletele au fost achiziționate prin transfer bancar, atunci trebuie să vă adresați direct administratorului procedurii de faliment a companiei aeriene în cauză și să vă înscrieți la masa credală în termenul legal. Cererea de restituire va fi alăturată celor ale altor creditori. Din nefericire, aceste proceduri pot dura câteva luni sau chiar ani.

Care sunt obligațiile legale ale agențiilor de turism care au vândut bilete la zboruri anulate din cauza intrării în faliment a companiei aeriene ?

Din punct de vedere legal, agențiile de turism sau alte societăți care vând bilete de avion, au calitatea de intermediari. Ele pot primi reclamațiile pasagerilor, pentru a le retrimite companiei aeriene pentru soluționare.

Unde pot regăsi drepturile mele ca pasager, dacă zborul este anulat?

Drepturile și obligațiile companiilor aeriene față de pasageri privind serviciile de transport oferite le găsiți în:

  1. Regulamentul nr. 261/2004 al PE și CE privind normele în materie de compensare și asistență a pasagerilor în cazul refuzului la îmbarcare si anulării/întârzierii prelungite a zborurilor, implementat în România prin  HG Nr. 1912/2006.
  2. Noul Cod Civil al României: Art. 2.004. – (1) […].

(2) El (transportatorul) răspunde pentru daunele directe și imediate rezultând din neexecutarea          transportului, din executarea lui în alte condiții decât cele stabilite sau din întârzierea  executării acestuia.

(3) În cazul în care, după împrejurări, din cauza întârzierii executării transportului, contractul nu mai prezintă interes pentru călător, acesta îl poate denunța, solicitând rambursarea prețului.

(4) Transportatorul nu răspunde dacă dovedește că paguba a fost cauzată de călător, cu intenție sau din culpă gravă. Transportatorul nu răspunde nici atunci când dovedește că paguba a fost cauzată de  starea de sănătate a călătorului, fapta unui terț pentru care nu este ținut să răspundă, sau forță majoră. Cu toate acestea, transportatorul rămâne răspunzător pentru paguba cauzată de mijlocul de   transport folosit sau de starea sa de sănătate ori a angajaților lui.

(5) Este considerată nescrisă orice clauză prin care se înlătură sau se restrânge răspunderea transportatorului pentru prejudiciile prevăzute în prezentul articol.

Călătoresc în afara Europei, iar țara mea de origine nu are ambasadă sau consulat la destinație. Pe cine ar trebui să contactez, dacă am nevoie de asistență?

Ca cetățean al unui stat membru, sunteți automat cetățean al UE și aveți dreptul la asistență consulară, chiar dacă propria dumneavoastră țară nu este reprezentată. Puteți merge la consulatul sau ambasada oricărui alt stat membru al UE pentru a cere ajutor, dacă, de exemplu, sunteți arestat, aveți un accident grav sau ați pierdut documente importante. De asemenea, aveți dreptul la asistență în situații de criză: statele din UE trebuie să ajute toți cetățenii unui stat membru să fie evacuați atunci când este nevoie, ca și cum ar fi propriii lor cetățeni. Puteți afla dacă țara dumneavoastră este reprezentată la destinație pe site-ul de protecție consulară al Comisiei Europene.

Pe cine ar trebui să sun în cazul în care copilul meu a dispărut?

Uniunea Europeană a convenit asupra unui număr de urgență comun (116 000), unde puteți raporta dispariția unui copil în orice stat membru al UE. Fie că sunteți un părinte al cărui copil a dispărut, un copil care s-a pierdut sau a fugit, sau o persoană care deține informații despre un copil dispărut, puteți apela acest număr, care vă va conecta la o organizație cu experiență în măsură să vă ofere sprijin și asistență.

Cine mă poate ajuta în cazul în care am probleme cu o companie aeriană, o companie de închirieri auto sau un operator de turism?

Grație reglementărilor UE privind drepturile pasagerilor, în cazul în care zborul sau călătoria dumneavoastră este întârziată mai multe ore, compania de transport trebuie să vă compenseze în mod corect. În cazul în care călătoria este anulată și va trebui să stați la un hotel departe de destinația finală, compania aeriană sau feroviară ar trebui să plătească pentru cazarea dumneavoastră. Înainte de a călători, verificați modul în care vă puteți revendica drepturile, în aeroporturi, porturi, precum și în stațiile de autobuz și gările din Europa, sau descărcați aplicația pentru smartphone-uri.

Ce drepturi suplimentare am în cazul în care sunt o persoană cu dizabilități?

Normele UE privind drepturile pasagerilor protejează persoanele cu dizabilități sau mobilitate redusă împotriva discriminării atunci când călătoresc cu avionul sau cu trenul. Dacă aveți dreptul de a facilități de parcare pentru persoane cu dizabilități atunci când călătoriți cu mașina în țara de origine, vi se acordă acces la facilități identice peste tot în Europa. Tot ce vă trebuie este modelul standard de card de parcare pentru persoane cu dizabilități.

Cât mă costă roamingul atunci când călătoresc în UE?

Datorită normelor UE privind roamingul la tarife naționale, vă puteți utiliza telefonul mobil pe durata călătoriei în orice altă țară din UE fără a plăti tarife adiționale de roaming. Beneficiați de aceste norme când efectuați apeluri telefonice (către rețele mobile și fixe), trimiteți mesaje (SMS) și utilizați serviciile de date pe durata șederii în străinătate. Aceste norme se aplică și atunci când primiți apeluri sau mesaje în roaming, chiar dacă persoana care vă sună utilizează un alt furnizor de servicii.

Când vă aflați în roaming în altă țară din UE, plătiți exact același preț pe care l-ați plăti dacă ați fi acasă. În practică, operatorul vă taxează sau vă scade consumul de roaming din volumul prevăzut în planul dumneavoastră tarifar. Orice contract care includea servicii de roaming la data intrării a vigoare a normelor UE se transformă automat în contract care vă dă dreptul de a utiliza telefonul în roaming la tarife naționale. Pentru toate contractele noi de telefonie mobilă care prevăd servicii de roaming opțiunea implicită este „roaming la tarife naționale”.

Opțiunea „ roaming la tarife naționale” este concepută pentru persoanele care călătoresc ocazional în afara țării în care locuiesc sau în care au legături stabile (muncesc sau studiază acolo). Nu este prevăzută pentru roaming permanent. Atâta timp cât petreceți mai mult timp sau vă folosiți telefonul mobil mai mult acasă decât în străinătate, puteți beneficia de roaming la tarife naționale atunci când călătoriți în UE. Aceasta este considerată o „utilizare rezonabilă a serviciilor de roaming”.

În schimb, dacă stați în străinătate o perioadă mult mai lungă și folosiți cartela din țara de origine, operatorul vă poate taxa pentru utilizarea serviciilor de roaming. Tarifele aplicabile sunt totuși limitate. Când treceți o frontieră în interiorul UE, veți primi un mesaj din partea operatorului de telefonie mobilă prin care veți fi informat că sunteți în roaming și vi se vor aduce la cunoștință prevederile politicii sale privind utilizarea rezonabilă.

MAi multe informații AICI.

Ce trebuie să știu dacă vreau să iau animalul de companie în vacanță în Uniunea Europeană?

Dacă sunteți în vacanță pe teritoriul UE, puteți lua cu ușurință animalele de companie, dacă respectați următoarele reguli: acesta trebuie să aibă vaccinul antirabic, iar aceasta informație trebuie să fie înscrisa în pașaportul animalului, iar dacă veți călători în Irlanda, Finlanda, Malta sau Marea Britanie, este necesară, de asemenea, deparazitarea. Mai multe informații aici.

Pot aduce produse alimentare din vacanțele mele în străinătate ?

La întoarcerea din cele mai multe non-membre UE, este ilegal să aduceți produse din carne sau lactate, fie pentru consum propriu sau pentru a le oferi drept cadou. Dacă reveniți din Insulele Feroe, Groenlanda sau Islanda, puteți aduce până la 10 de kilograme de produse de origine animală, lapte praf pentru sugari, alimente pentru copii, produse alimentare speciale sau hrana speciala pentru animale de companie, necesare din motive medicale. Pentru a putea transporta aceste produse, ele trebuie să fie puse în ambalaje sigilate și nu trebuie să cântărească mai mult de două kilograme fiecare sau să necesite refrigerare înainte de deschidere. Puteți aduce, de asemenea, pește și anumite crustacee din Groenlanda, in limita a 20 de kilograme. Pentru Insulele Feroe sau Islanda nu se aplică nici o restricție de greutate. Alte produse de origine animală, cum ar fi mierea, sunt, de asemenea, limitate la două kilograme. La transportarea produselor de origine animală între țări din interiorul UE sau dacă acestea provin din Andorra, Liechtenstein, Norvegia, San Marino sau Elveția, nu se aplică aceste reguli. UE ar putea introduce restricții suplimentare în eventualitatea unor boli infecțioase la animale în țările care nu sunt membre.

În timpul vacanței am cumpărat produse care s-au defectat în scurt timp. Cum îmi pot lua banii înapoi? Care sunt regulile?

Indiferent unde faceți cumpărături pe teritoriul UE, aveți drepturi fundamentale ale consumatorilor: garanție de 2 ani – vânzătorul trebuie să repare sau să înlocuiască bunurile defecte gratuit; garanțiile comerciale nu înlocuiesc garanția minimă de 2 ani, dar o pot completa. Directiva UE prevede un grad minim de protecție pentru cumpărători, iar statele membre sunt obligate să pună în aplicare cerințele UE în legislația națională. Vă puteți cere banii înapoi în trei pași simpli, dacă ați achiziționat un produs defect în străinătate, în toate țările UE – cu excepția Danemarcei. Este o alternativă rapidă a procedurilor judiciare tradiționale, și poate fi utilizată în prezent în scopuri comerciale, inclusiv pentru tranzacțiile efectuate de consumatori, de până la 2.000 €. Trebuie doar să prezentați un formular standard la instanța competentă. O altă veste bună pentru consumatori este că noile norme UE privind drepturile consumatorilor vor intra în vigoare la data de 13 iunie 2014, care vor garanta că toți cetățenii UE au la dispoziție 14 zile, în cazul în care doresc să se returneze mărfurile cumpărate din străinătate, inclusiv pe internet sau telefon (MEMO/14/1144).

Ce trebuie să știu în cazul în care am nevoie de asistență medicală în străinătate ?

În cazul în care vă îmbolnăviți sau vă răniți în timp ce călătoriți într-o țară membră a UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elveția, aveți dreptul la tratament în regim de urgență. Pentru aceasta, aveți nevoie de cardul european de asigurări sociale de sănătate ( CEASS). Tratamentul pe care îl veți primi va fi furnizat în aceleași condiții și cu aceleași costuri din țara pe care o vizitați. Nu uitați să cereți furnizorului dumneavoastră național de asigurări de sănătate să vă elibereze in mod gratuit acest card. Pentru a păstra numerele de telefon de urgență și pentru mai multe informații despre tratamentele acoperite și costurile lor, moduri în care puteți solicita rambursarea și persoane de contact în cazul în care vă pierdeți cardul, descărcați aplicația specială pentru smartphone-uri. Aplicația este disponibilă în 24 de limbi și nu înlocuiește CEASS. Dacă sunteți un pacient cu boli cronice și aveți nevoie de medicamente atunci când călătoriți în străinătate, adresați-vă medicului dumneavoastră pentru a vă elibera o prescripție medicală transfrontalieră, înainte de a pleca.

Înregistrează-te pentru a primi informații despre:

  • criteriile pe baza cărora trebuie să îți alegi agenția de turism
  • cum să îți planifici vacanța
  • drepturile consumatorului în conformitate cu legislația în vigoare

Adresa ta de e-mail