Protecția datelor și Concurența companiilor aeriene din Golf – ședințe la JAI și la TTE/ Consiliul European

17
Mar
2015

În data de 13 martie, JAI – Consiliul European/Justiție și Afaceri Interne a ajuns la o abordare generală parțială cu privire la aspecte specifice ale proiectului de regulament care stabilește cadrul general al UE pentru protecția datelor. Abordarea convenită de miniștri include un one-stop-shop pentru soluționarea litigiilor și stabilește un singur interlocutor pentru companii (capitolele VI și VII), precum și cu orientările generale privind modul de lucru în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal (capitolul II), temeiul legal în baza căruia companiile pot utiliza datele, faptul că utilizatorii trebuie să își dea acordul și transferul și utilizarea datelor în scopuri științifice.

În aceeași zi a avut loc reuniunea TTE – Consiliul European/Transporturi, Telecomunicații și Energie, unde Germania și Franța au ridicat problema concurenței neloiale a companiilor aeriene din Golf, care par a fi puternic subvenționate de la bugetul public.  Ambele țări ar dori să vadă o strategie comună pentru acestă problemă și au cerut o revizuire a Regulamentului 868/2004 privind protecția împotriva practicilor de subvenționare și tarifare neloiale în transportul aerian.

Reforma Protecției Datelor

  •  ‘Mecanismul One-stop-shop’

În cadrul acordului parțial, miniștrii au inaintat catre o abordare largă, așteptată pentru luna iunie, privind reforma regulamentului general și a directivei. În cazul în care se ajunge la o abordare globală, apoi discuțiile tripartite ar putea începe cu Parlamentul European. Cu toate acestea, multe delegații speră ca nivelurile de protecție pentru utilizatori să fie schimbate în cardul discuțiilor tripartite, deoarece se tem că proiectul aflat în discuție nu merge nici măcar pînă la nivelul prevăzut în Directiva din 1995, de exemplu preocuparea Austriei cu privire la multiplele obiective și interese legitime ale companiilor care permit utilizarea informațiilor personale.

Pentru mecanismul one-stop-shop, companiile vor avea un singur organism național de reglementare, chiar dacă acestea operează în mai multe țări. Organismul de reglementare va fi cel din țara în care compania își are sediul social. Statele membre se tem că, în practică, va fi mult mai complicat de rezolvat litigiile sau procesele cu privire la utilizarea de informații personale. De exemplu, în cadrul acordului propus, un cetățean al UE care are probleme cu înlăturarea datelor sale on-line, s-ar putea adresa autorității naționale din țara sa, care ar avea drept de decizie. În cazul în care cetățeanul nu va fi de acord cu hotărârea autorității naționale, el va putea să conteste decizia în instanța națională.

Irlanda și Marea Britanie au precizat în cursul zilei de vineri, că nu sunt mulțumiți cu mecanismul one-stop-shop așa cum a fost propus. Irlanda a salutat faptul că acest mecanism va fi utilizat numai pentru cazurile importante, și nu în cazuri minore.

  • Principii generale privind prelucrarea datelor

Miniștrii au convenit asupra unui set de principii pentru prelucrarea legală, echitabilă și transparentă a datelor.Textul propus include, de asemenea, măsuri pentru prelucrarea pe baza consimțământului.

Austria, susținută de Italia și de alte țări, solicită mai multe detalii și garanții cu privire la „interesele legitime” ale companiilor, care le-ar da acestora dreptul de a utiliza informații (în regulament sunt prevăzute 6 sau 7 motive legale). Austria a insistat pe ideea că, pentru a avea dreptul de a procesa informațiile, este nevoie de un interes motivat în mod corespunzător și substanțial, lucru care nu este evidențiat în mod corespunzător în proiectul de legislație. O altă se referă la modul în care diferite companii ar putea folos datele mai târziu. De exemplu, ar putea un operator de date la o societate să transmită informații private ale clientului către o companie similar, fără ca respectivul client să-și dea consimțământul (această ipoteză ar putea fi avută în vedere în cadrul sistemului NDC)? Răspunsul la această întrebare nu a fost găsit vineri, el ridicând un interes deosebit pentru Austria și Luxemburg, care se tem că ar putea duce la o reducere a drepturilor utilizatorilor.

Mai multe informații:

General Data Protection Regulation – The one-stop-shop mechanism (Chapters VI and VII)

General Data Protection Regulation – Principles (Chapter II)

UE – Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG), dialogul pentru aviație și concurența loială

Delegațiile franceză și germană și-au exprimat punctele de vedere cu privire la concurența loială în contextul dialogului pentru aviație cu statele Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG), și au cerut o soluție europeană comună. Mai multe state membre au luat cuvântul pentru a susține această inițiativă, care a fost, de asemenea, salutată de către Comisie, care a promis să o ia în considerare în viitorul pachet de reglementări privind aviația. Aceasta ar pregăti o strategie de creștere a competitivității aviației UE, care să includă relațiile cu partenerii-cheie, inclusiv țările din Golf.


Secretar General

Răspunde