Proiect de lege privind acordarea de vouchere de vacanță finanțate din bugetul de stat pentru angajații din mediul privat

22
Mar
2023

În cursul zilei de ieri a avut loc la Senat, în Comisia pentru antreprenoriat și turism, o dezbatere asupra proiectului de lege ce reglementează acordarea de vouchere de vacanță susținute de la buget, pentru angajații din mediul privat, o inițiativă lansată în mediul public de Dl. Dumitru Luca cu cca. 2 ani în urmă, preluată și transpusă rapid într-o lege de către președintele comisiei, Dl. Senator Eugen Țapu-Nazare.

Din partea ANAT am participat împreună cu Dl. Dumitru Luca și Dl. Adrian Voican la această dezbatere, unde proiectul s-a bucurat de o largă susținere, atât din partea decidenților politici, cu cca. 140 de senatori de toate coloraturile politice care au semnat documentul, cât și din partea mediului de afaceri și al celui sindical.

Principala rațiune pentru inițierea acestui demers este eliminarea discrepanțelor create între angajații de la stat și cei din mediul privat, aceștia din urmă fiind net dezavantajați de legislația actuală, care, deși permite acordarea de vouchere de vacanță în mediul privat, o face într-un mod neatractiv pentru angajatori, care preferă să ofere altfel de stimulente sau să renunțe de tot la acordarea acestora, ele fiind o cheltuiala suplimentară. Deja există un decalaj semnificativ între angajații de la stat și cei din mediul privat în ceea ce privește cuantumul salariilor, astfel că propunerea vine să echilibreze aceste discrepanțe și să acorde șanse egale pentru refacerea capacității de muncă tuturor categoriilor de salariați din România, generând, totodată, venituri la buget și o creștere economică sustenabilă, ca măsură pentru combaterea efectelor crizei economice. Modalitatea de acordare propusă prin prezentul act normativ NU presupune nicio povară financiara suplimentară pentru angajator și nici măcar o avansare a sumelor aferente acordării voucherelor.

Deși, la prima vedere poate părea o suma semnificativă, finanțarea voucherelor de vacanță pentru mediul privat din bugetul de stat este, mai degrabă, o investiție, așa cum a reieșit și din practica acordării voucherelor pentru bugetari. Aproximativ jumătate din valoarea voucherelor se întorc direct la buget, prin taxele și contribuțiile suplimentare generate în sarcina operatorilor din turism și din servicii conexe, dar și indirect, deoarece sumele acordate prin intermediul voucherelor de vacanță vor antrena și alte cheltuieli din partea beneficiarilor, bani care vor rămâne în țară și vor ajuta la dezvoltarea turismului pe plan local/național. Totodată, așa cum am văzut din practica ultimilor ani, introducerea voucherelor de vacanță a dus la ieșirea din zona la gri/la negru a multor unități de cazare (de la 6000 de unități autorizate înainte de introducere, la cca. 20000 în prezent). Pe măsura creșterii cererii pentru turismul intern, se estimează și o creștere a investițiilor în acest domeniu, astfel încât România să se apropie de media europeană a ponderii turismului în PIB, de cca. 4-5%. Impactul estimat asupra bugetului este de aprox. 7 mld lei, însă vine în contrapondere cu un număr de locuri de muncă nou create estimat la 150.000, prin intermediul noilor investiții în HORECA și industriile conexe.

Beneficiile sociale ale proiectului sunt evidente: pe lângă refacerea capacitații de muncă, creșterea productivități, fidelizarea angajaților, diminuarea costurilor cu tratamente medicale datorită unei stări de sănătate fizică și psihică mai bune ale populației aflate în câmpul muncii, voucherele de vacanță vor da posibilitatea unui număr însemnat de salariați, care până acum nu și-au permis acest lucru, să meargă într-o vacanță (cca. 40% dintre români nu își permit să plece câteva zile în vacanță din lipsă de bani).

Scopul legii este unul bine conturat, respectiv să creeze cadrul legal prin care toți angajații, indiferent de tipul angajatorului sau locul de muncă, să poată beneficia de vouchere de vacanță, de prima de vacanță și de bilete de odihnă. În acest sens, în încheierea dezbaterii, Dl. Luca a accentuat necesitatea păstrării notei actului normativ, aceea de reglementare și a solicitat eliminarea prevederii care obligă, sub sancțiune, operatorii economici să declare listele cu salariați până la un anumit termen. Contăm pe conformarea voluntară din partea angajatorilor, care au, astfel, ocazia de a demonstra că își respectă angajații și că au grijă de sănătatea acestora.

În cursul zilei de azi, ANAT va emite un comunicat de presă de susținere a proiectului, care va fi introdus pe ordinea de zi a Senatului în procedură accelerată, astfel încât să poată pleca spre promulgare în jurul lunii octombrie și să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2024.

Pentru mai multe informații, consultați mai jos:
Expunerea de motive
Propunerea legislativă prezentată în cadrul dezbaterii

Alexandra Arsene
Consilier

Răspunde