Cine sunt beneficiarii cotei TVA de 5% pentru servicii turistice, de restaurant și catering?

2
Noi
2018

Începând cu data de 1.11.2018, TVA-ul pentru servicii turistice a scăzut de la 9% la 5%, inclusiv pentru serviciile de restaurant și de catering.  Această măsură are în vedere, pe de o parte, reducerea evaziunii fiscale, iar pe de alta parte stimularea turismului și creșterea consumului intern.

De asemenea, prin aceeași ordonanță de urgență, a fost adoptata o măsură pentru stimularea turismului balnear, care presupune eliminarea redevențelor pentru utilizarea apelor geotermale și minerale naturale utilizate pentru consumul populației la buvetele publice. Sectorul turistic balnear avea nevoie urgent de aceste măsuri, în contextul în care o treime dintre izvoarele termale și minerale ale Europei se afla pe teritoriul țarii noastre.

Pentru a clarifica în ce cazuri trebuie aplicată cota de 5%, cea de 9% sau ambele, autoritățile au lansat în dezbatere publică un set comun de instrucțiuni: Proiectul de ordin al Ministerului Finanțelor Publice pentru aprobarea Instrucțiunilor de aplicare unitară a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) și alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

În România, în prezent, se aplică două cote reduse de TVA, și anume cotele de 9% și 5%.  Cota redusă de TVA de 9% a fost reintrodusă la data de 1.01.2004, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Această cotă se aplică pentru mai multe categorii de bunuri și servicii, printre care: manuale școlare, cărți, ziare și reviste, proteze, produse ortopedice, medicamente, servicii de cazare.

Prezentul act normativ prevede extinderea aplicării cotei reduse de TVA de 5% pentru următoarele operațiuni:

  • cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
  • serviciile de restaurant și de catering, cu excepția băuturilor alcoolice, altele decât berea, care se încadrează la codul N.C. 22 03 00 10;
  • dreptul de utilizare a facilităților sportive  ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311 și 9313, potrivit Clasificării activităților din economia națională – CAEN, actualizată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007, în scopul practicării sportului și educației fizice, altele decât cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. l);
  • serviciile constând în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9321 și 9329.

În acest context, trebuie definite doua concepte cheie, de care depinde aplicarea cotei TVA, și anume:

  • serviciile conexe legate de alimentele livrate
  • locația în care se realizează consumul

Serviciile de restaurant și catering presupun furnizarea de alimente și / sau băuturi, preparate sau nepreparate, însoțite de „servicii conexe”. Aceste servicii trebuie sa fie suficiente pentru a permite consumul imediat al alimentelor.

În proiect sunt enumerate elementele de prestare de servicii care însoțesc în mod normal o livrare de alimente și care îi sunt accesorii acesteia, dar care NU vor duce la încadrarea operațiunilor ca fiind prestări de servicii, din punctul de vedere al TVA:

  • prezentarea alimentelor la raft;
  • prepararea alimentelor;
  • transportul alimentelor la destinația indicată de client;
  • răcirea sau încălzirea alimentelor;
  • ambalarea alimentelor;
  • punerea la dispoziția clientului de tacâmuri de unică folosință;
  • furnizarea de șervețele de hârtie, de muștar, ketchup, maioneză sau altele similare;
  • furnizarea de cutii de gunoi;
  • prezentarea generală a ofertei/meniului.

Mai exact, dacă o operațiune include elementele de mai sus, aceasta NU va fi considerată o prestare de servicii, ci doar o livrare de alimente. Simpla furnizare de produse alimentare și băuturi, preparate sau nu, cu sau fără transport, dar fără un alt serviciu conex, NU se considera a fi o prestare de servicii de restaurant sau catering. În acest caz, se considera că are loc doar o livrare / vânzare de produse alimentare, la care se aplica TVA de 9%.

Pentru ca operațiunea să poată fi considerată prestare de servicii de restaurant sau de catering în sensul TVA, vor fi luate în considerare elemente precum:

  • furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor;
  • servirea alimentelor;
  • furnizarea/punerea la dispoziție de personal de servire, de bucătari sau de personal pentru curățenie;
  • punerea la dispoziție a veselei sau a tacâmurilor;
  • punerea la dispoziție a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele și scaunele;
  • curățarea sau debarasarea meselor;
  • consultanță individuală privind alegerea alimentelor;
  • consilierea clienților cu privire la compoziția și cantitatea mâncării pentru anumite evenimente.

Proiectul de Ordin menționează ca pentru încadrarea unor operațiuni efectuate de o persoana impozabila ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant / catering, nu are relevanta codul CAEN atribuit activității sale. În plus, nici complexitatea preparării mâncării nu influențează în vreun fel TVA-ul aplicabil operațiunii.

Referitor la spațiul prestatorului de servicii de restaurant, acesta va fi considerat locația deținută, închiriată sau folosită de prestator, inclusiv în cazul unui spațiu la care proprietarul permite accesul comun al mai multor prestatori.

În ceea ce privește mâncarea la pachet, importanta este opțiunea clientului: „În situația persoanelor impozabile care oferă clienților atât servicii de restaurant, cât și livrări de alimente «la pachet», pentru calificarea operațiunii drept livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant, este definitorie opțiunea clientului la momentul efectuării comenzii”. Mai exact, dacă clientul mănâncă la restaurant, se va aplica TVA de 5%, iar dacă clientul mănâncă în altă parte, se aplică cota de 9%.

Pentru a putea aplica o cota TVA de 5% la serviciile de catering, se va lua în calcul o combinație de mai multe operațiuni, în funcție de solicitările clienților; conform actului normativ: „De la simpla pregătire și livrare a felurilor de mâncare până la prestația completă, care cuprinde, în plus, punerea la dispoziție a veselei, a mobilierului, cum ar fi mese și scaune, prezentarea felurilor de mâncare, decorațiunile, punerea la dispoziție a personalului care se ocupă cu servirea și cu consilierea pentru alcătuirea meniului și, dacă este necesar, pentru alegerea băuturilor”.

Mai pot beneficia de cota de 5% și operatorii economici care furnizează preparate alimentare în cadrul evenimentelor (festivaluri, concerte, spectacole, târguri de produse), dacă prestatorii pun la dispoziția clienților mese cu scaune în spațiul aflat în folosința acestora și asigura debarasarea și curățarea meselor.


Secretar General

Răspunde