ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România, cărora le reprezintă interesele profesionale la nivel național, european și internațional. Asociația are ca membri activi 400 de agenții de turism, cele mai importante din țară, ce cumulează peste 80% din vânzările pachetelor de turism și călătorie, estimate la aproape 1 miliard de euro anual și au împreună peste 4.600 de angajați.
Membrii asociați sunt birouri naționale sau regionale de promovare a turismului, companii aeriene și de transport, companii rent-a-car, hoteluri și restaurante, edituri, sisteme de rezervări, asigurători, prestatori de servicii medicale, fundații/asociații cu activitate în turism.
Industria turismului în România are peste 120.000 de angajați și contribuie la economia națională cu aproape 2% din PIB, dar are un potențial de creștere apreciat în prezent la peste 6% din PIB.
Adunarea Generală de constituire a Asociației Naționale a Agențiilor de Turism a avut loc in 25 august 1990. Din comitetul de inițiativă au făcut parte:
- Burcea Alin – Paralela 45, București
- Gaină Cornel – Simpaturism – Nouvelles Frontieres, București
- Cojocărescu Ioan – Mara Tours & Travel, București
- Mateescu Valentin – Gerotour, București
- Pârvulescu Constantin – Romned Consilia
- Georgescu Iulian- consilier juridic Ministerul Turismului
- Alexandru Popa- primul trezorier ANAT
- Cojocărescu Marian- Mara Tours&Travel
- Grigorescu Lucian- Paralela 45
Prin sentința civilă 2078 din 24.09.1990, a fost recunoscută legal înființarea asociației. Modificarea denumirii în Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România are loc în iunie 1991, iar în februarie 2006 ANAT se transformă în Patronatul ANAT, cu scopul de a reprezenta și apăra interesele patronale și profesionale ale membrilor săi.